The North West Passage

 

Finally, after 8 days on the ground we are flying again! Today ended up being a gorgeous blue sky day with some extra adventure as we were flying by one of the North West passage routes. Among many expeditions, the famous Franklin one took place in those waters hundreds of years ago. We enjoyed the beautiful sightseeing. Very rocky and hilly ground and deep and narrow river between the continent and the island to the north was very beautiful and impressive

A couple hours before heading back south we encountered another helicopter and another plane flying in the area. Actually they were coming for landing just beside where we were at the abandoned Fort Ross site. After a quick look online, Kev discovered that it is an old Hudson bay trading post with the Inuit. In fact it is the last one built before they stop doing that kind of business.  

We were pretty impressed that both aircraft were going there for landing. Our map wasn’t showing any strip for landing. But we found out later that just East of the two old cabins the plane was able to land on gravel to offload fuel barrels for the helicopter, which apparently was there to work on a bear survey in the area.

It is totally unreal that this far north, on this ocean of ice, there is still lots of wildlife and old expeditions stories. I feel very lucky to have this chance of experiencing the arctic life and seeing this wild ice desert land.  


Le passage du Nord Ouest

Finalement, après 8 jours au sol, on a recommencé a voler. Le ciel était bleu aujourd’hui et pour un peu d’aventure, nous avons voler au dessus de l’une des routes du passage du Nord Ouest. Parmi les célèbres aventuriers, l’expédition de Franklin a navigué c’est eaux il y a de cela des centaines d’années. Le paysage était magnifique, rocailleux avec de profondes vallées, notamment entre le continent et l’île au nord.

Quelques heures avant de revenir vers le sud, nous avons rencontré un hélicoptère et un autre avion dans les alentours. Ils sont venu atterrir, pas très loin d’où on travaillait, à Fort Ross. Kev a découvert sur internet que Fort Ross est un ancien poste de traite de la compagnie de la baie d’Hudson avec les Inuits. En fait c’était le dernier a être construit avant la fin de ce genre de commerce.

Nous étions bien impressionnés que les aéronefs allaient atterrir sur place. Notre carte indiquant aucun piste, juste un site abandonné. On a donc découvert plus tard, en survolant l’endroit, que le Twin Otter a atterri sur de la gravel à l’est du camp. Ils ont placé des barils d’essence pour l’hélicoptère en mission pour un projet de recherche sur les ours dans la région.

C’est impressionnant qu’ici, si loin au Nord, cet océan de glace renferme tant de vie et nombres d’histoires d’expéditions centenaires. Je me compte bien chanceuse d’être ici pour vivre l’expérience de l’Arctique.

 

 

 

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